Program 

Välkommen till Jazzlunch på SWEJS mitt i Stockholm

Full fart, god mat och mycket jazz

Förhandsanmälan gäller alltid. Anmälan och betalning ska ske samtidigt. Klicka på fliken "Boka" i menyn ovan. 

SWEJS-fredagar våren 2025: 

24 januari,  21 februari,  21 mars,  25 april,  16 maj.

Programmet presenteras inom kort

Konsert kl. 12- 13. Från kl 11.00, välkomnar vi med lite ”lunchmusik" av vår huspianist. Oftast Leo Lindberg, en av de skickligaste pianisterna i Sverige. Vi har bett Leo fullfölja sin ouvertyrroll även i vår för att få oss i god stämning. Leo var under sommaren bejublad huspianist på Skansens jazzkvällar så det är extra ärofullt att ha honom hos oss. Plats: Odd Fellows-huset, V:a Trädgårdsgatan 11A.

Tillbaka blickar på 2023 - 2024

Peter Lind Cabaret Jazz Band

Som traditionen bjuder avslutade vi säsongen med lite mer frejdig jazzmusik och ett stänk av humor.  På självaste Luciadagen, fredagen den 13 december, underhöll oss Peter Lind och hans Cabaret Jazz Band med glatt humör och rykande het traditionell jazzmusik, rhythm´n blues, eleganta schlagers. Jesse Lindgrens trombon stod för New Orleans-kryddningen. Och dagens överraskning var när pianisten Petter och saxofonisten med smeknamnet ”Johnte” skapade en egen pianolös ”Gerry Mulligan-kvartett”, här med althorn och tenorsax!  Klassikern ”Line For Lyons” flöt så fint att man nästan trodde sig höra Bob Brookmeyer och Stan Getz. Ja, det var en omväxlande och kul föreställning.

Kabarégänget består av en sjungande Eva Forsgren, en trumpetande Peter Lind, en trombonspelande  Jesse Lindgren, John Högman med sina saxofoner och klarinetter, pianisten och althornisten Petter Carlsson Welden , Kjell  Grundström med bas och sist men inte minst den trummande Björn Sjödin.


Mattebo/Adami Quintet


22 november 2024: En fullsatt SWEJS-salong fick lyssna på hur fint den amerikanska västkustjazzen kunde låta på 1950 talet. Det var ju den musiken som väldigt mycket inspirerade våra svenska jazzpionjärer på den tiden. Man lyssnade på Bob Brookmeyer, Gerry Mulligan, Stan Getz, Chet Baker och många fler som, med influenser från swing och bebop, skapade odödliga kompositioner i sköna arrangemang framförda med högsta musikaliska precision och fantastisk improvisationsförmåga.

Nu visar den unga gruppen Mattebo/Adami Quintet att en ny svensk jazzgeneration med glädje ger den här musiken liv och vitalitet igen. Deras tolkningar ligger väl i klass med originalens idiom och fina timing.

Prisbelönade trombon- och ventilbasunisten Hampus Adami har ett härligt flyt och stor uppfinningsrikedom i sitt spel. Något som kollegan, Sebastian Mattebo, väl matchar med sin tenorsax i ett ofta intrikat och härligt samspel. Och visst ekade det väl lite av Erroll Garner när pianisten Jonny Ek attackerade klaviaturen. Tomas Sjödell svarade för det stadiga basspel som den här musiken kräver. Erik Cappelin, som hastigt hade fått rycka in bakom trummorna, klarade detta elegant. Tack för en fin konsert grabbar!

Karl Olandersson/Klas Lindquist Quintet

Konkurrensen om publiken är stor under jazzfestivalen. Men det blev mer än slutsålt på SWEJS den 18/10 när vi presenterade vårt jazzfestivalband. Vi fick höra originella och svängiga arr av några av jazzens klassiska låtar samt ett par fina kompositioner av Olandersson respektive Lindquist. Tempot var ofta snabbt och "beboppigt" men ett par fina balladtolkningar fick publiken att luta sig tilbaka och bara njuta. 

Ingen tvekan om att det var några av svensk jazzmusiks bästa instrumentalister som stod på estraden. Karl Olandersson och Klas Lindquist på trumpet respektive altsax Medspelare var stjärnbasisten Niklas Fernkvist och trumfantomen Daniel Fredriksson. På pianot fick vi uppleva en ny ung begåvning, Elias Larsson. Elias kommer att visa att jazzen har en storartad framtid.

Shafranov/Gadd/Ikiz Trio - 20/9


Vi lovade en rivstart på säsongen. Och det får man väl säga att det blev med råge, inte bara för att Rober Ikiz körde in på sin av trummor fullastade elmoppe direkt under kristallkronorna, utan för att när trion drog igång så lät det nästan som ett storband.

Vladimir Shafranov utnyttjar verkligen flygelns fulla potential. Ett så kraftfullt pianospel var det länge sedan vi hörde på SWEJS. (Det var 10 år sedan Vladimir var här senast).

Han har en förmåga att få ut mycket mer ur välkända standardmelodier än man tror att harmoniken kan tillåta. Verkligen kul att höra detta fantasirika och klangfulla spel. Bassisten Per-Ola Gadd behärskar inte bara flexibiliteten som krävs i trioformatet, han har ju också en bastant baston i storbandsklass. Det ger musiken både både tyngd och swing. Att Robert Ikiz hade sin lilla minsta trumuppsättning med sig märkte man inte. Det lyhörda och infallsrika trumspel han bjöd på satt exakt som det skulle för att få det att svänga så där riktigt skönt. Nu var det ju inte ett storband vi hörde utan en eminent klassisk pianotrio med tre musikanter i toppklass. Det tackar vi för.

Jan Lundgren & Hans Backenroth - Jazz Poetry


Säsongsavslutningen med ett fullsatt SWEJS blev en musikalisk höjdare.

Denna webbredaktör kunde, på grund av förkylning, inte avlyssna det hela. Men bara någon timme efter föreställningen kom följande sms från Orkesterjournalens mångårige jazzskribent, Leif Wigh:

"Förträfflig musik. Gnistrande som en stjärnklar aprilnatt. Tilldragande som en mjuk septemberkväll med sinnligt svepande böljande tongångar likt löv som sveps av vinden."

Jazz Poetry kan väl inte få en bättre recension. Fler röster har hört av sig och det är idel lovord.

Alltsedan Jan Lundgren och Hans Backenroth gjorde sitt inträde på jazzscenen på 1990-talet har de spelat tillsammans i många konstellationer, men det är förvånande nog först med Jazz Poetry de samverkar som duo. Lundgren & Backenroth har en imponerande lätthet i sitt duospel och utvecklar ett flow som gör att de mest oväntade klanger känns fullständigt naturliga. 

En stjärnspäckad vårsäsong på SWEJS fick en värdig final denna solvarma fredag 17 maj med hela Pingsten framför sig. Nu laddar vi för en stjärnklar höstsäsong på SWEJS. Hoppas vi ses då.

Forsslunds Fyra


Underhållande, underfundigt och utomordentligt svängigt när Forsslunds Fyra kom loss på SWEJS jazzestrad. Nu vet vi, att när man blir riktigt kär så sjunger näktergalen inte bara på Berkeley Square, utan även på Odenplan. Underbart! Bara så får man väl tolka de varma applåderna.

Den sjungande bassisten Anders Forslund bestämde sig för att på långa pendelresor med skärgårdsbåt utnyttja tiden till att utforska poesin i ”The Great American Songbook”. Han översatte helt enkelt sina amerikanska älsklingslåtar till vårt svenska språk. Och så bra det blev! Poesin finns kvar. Inte bara hjärta och smärta, här finns också humor och överraskande lösningar på kluriga översättningsproblem. Hoagy Carmichaels "Stardust " får förstås titeln ”Stjärnstoft” medan ”I´m Old Fashioned” har döpts till ”Jag är helt ute” och så vidare i ett pärlband av för SWEJS-publiken välkända örhängen, nu med jättefina svenska sångtexter.

Tillsammans med saxofonisten Johan Alenius, pianisten Kettil Medelius och trummisen Bosse Söderberg presenterade Anders Forslund ett omväxlande och värmande program denna annars ganska kylslagna fredag 19 april.

Lasse Lindgren Quartet Constellation


Med sin Quartet Constellation presenterade Lasse Lindgren, 22/3, ett högoktanigt och lekfullt program, - ”In the Mood for Standards”  för en fullsatt SWEJS-salong. - Jazz på hög internationell nivå, där musikerna vågade utmana och utforska gamla välkända standardlåtar från ”When the Saints”, och ”Stardust/Body and soul” till ”It´s you or no one”. Det hela kryddat med ”Fattig Bonddräng" och "Vargvisan" ur Astrid Lindgrens sångbok. Allt mycket personligt  och orignellt med både allvar och humor. - Och såå det svängde! - ”It Don´t mean a thing.. var förstås också med…

 

Förutom välkände Lasse Lindgren, på trumpet och flygelhorn, består kvartetten av de Göteborgsbaserade musikaliska ekvilibristerna: Peter Janson, denne trollkonstnär på kontrabas, visade både tyngd och swing i sitt tekniskt suveräna spel. 

Stefan Wingefors, kritikerrosad pianist, bjöd på lyriska klanger och ett fantastiskt idéflöde. Adam Ross, prisbelönad Ronnie Gardiner-stipendiat spelade trummor med sällsynt musikalisk känslighet. 

Vivian Buczek och Peter Asplund kvintett

 


Vivian och Peter sjöng, spelade och berättade om George Gershwins liv, leverne och konstnärliga skapande för fullsatt SWEJS-salong denna fredagslunch, den 23 februari. 

Intressant, kul och musikalisk i absolut toppklass!

Sångaren och trumpetaren Peter Asplund har etablerat sig som landets bästa uttolkare av de stora musikalkompositörerna. Härom året hade SWEJS-publiken möjlighet att lyssna till Peter och hans sällskap Isabella Lundgrens hyllning av Cole Porter. 

Denna gång har Peter tagit sig an ett annat geni, nämligen George Gershwin, upphovsmannen till klassiker som I Got Rhythm, Lady Be Good, The Man I Love, Fascinating Rhythm m.fl. Också vid detta tillfälle understöddes Peter av en fantastisk sångerska, ingen mindre än Vivian Buczek från Mamö. Peter och Vivian har ett fenomenalt samspel och få bräcker deras scat-dialoger. 

Vivian och Peter backas upp av dessa eminenta musiker: Adam Forkelid – piano, 

Hans Andersson – bas,  Johan Löfcrantz Ramsey – trummor.

Monica Borrfors Quintet


Mer än slutsållt på årets första SWEJS-lunch 26/1 2024. Inte så konstigt kanske, med en sådan meriterad kvintett på scenen. Monica Borrfors har en imponerande meritlista: vunnit en Grammis med årets bästa jazzskiva, turnerat med Chet Baker, spelat med rader av Sveriges bästa jazzmusiker, prisat Monica d.ä. med skivan ”Monica sjunger Monica”.  Vi bjöds en härlig kavalkad av fina låtar från åren som gått – flera välkända sångnummer men också en fin tolkning av Miles Davis-låten Boplisity och den långsamma men härligt gungiga Li´l Darling ur Count Basies repertoar. Det svängde skönt i alla tempon, vilket det såklart ska göra med den ensemble som backar upp Monika. Maken och arrangören Gösta Nilsson vid pianot spelad fint och finurlig, saxfantomen Fredrik Lindborg bjöd på kongenialt samspel och sköna solon, den ”tighta” rytmsektionen med Filip Augustsson, bas och  Jesper Kviberg, trummor prickar alltid rätt. Då svänger det – så klart. 

Terrassorkestern                      

 

Festligt och fullspikat på säsongens sista SWEJS-lunch 15/12. Terrassorkestern fyllde scenen och bjöd på en nostalgitripp in i den svenska swingens glansperiod under 1930 / 1940-talen. Det var då artister som Alice Babs, Povel Ramel, Thore Ehrling, ”Miff” Görling m.fl gjorde swingen mäkta populär.

Vi bjöds en härlig påse swing-godis med flera fina Povel-låtar samt välkända örhängen som ”Swing it Magistern” och den tyvärr åter aktuella ”Min Soldat”, odödliggjord av Ulla Billquist krigsåret1940.  Allt tidsenligt och strålande framfört av Terrassorkesterns spel- och sångglada: Åsa Perlerius och Sofia Hagelin – sång, Mikael Holm – altsax 1/klarinett, 

Peter Thomasson – altsax 2/klarinett, Martin Hagelin – tenorsax,  Johan Myrberger – trumpet 1, Anders Bengtsson – trp 2,  Björn Rönnmark – trombon, Bo Olofzon – trombon, Simon Algesten – bas, Anders Rennermalm – gitarr, Magnus Perlerius – piano och Hampus Landsell – trummor.